Закони фізики в умовах невагомості:лабораторія на Землі від Тібора Капу, де невагомість перевищує гравітацію

Здобувачі освіти Фахового коледжу Закарпатського угорського університету імені Ференца II Ракоці стали учасниками освітньої програми з фізичних експериментів на Землі та в космосі «UNIverZOOM– Kísérletezz velünk!» (UNIverZOOM – Експериментуй з нами!).

У червні 2025 року  угорський астронавт-дослідник Тібор Капу здійснив планову місію на Міжнародну космічну станцію і став першим угорцем, який виконував наукові дослідження в космосі.

Девізом програми «UNIverZOOM – Експериментуй з нами!» став заклик до спільного проведення експериментів за допомогою цільових трансляцій з космосу і відтворення їх в земних умовах.

Студенти коледжу подали заявку на участь у програмі й отримали можливість спостерігати за станом невагомості та силою тяжіння в космосі й на Землі, а також пережити почуття захоплення від космічних досліджень.

Із-за технічних причин  завдання програми вдалося реалізувати 2 грудня 2025 року. Здобувачі освіти другого курсу спеціальності «Прикладна математика» з нетерпінням чекали на відповідь до запитання: Що ж знаходиться в коробці з експериментальним обладнанням? У спеціально обладнаному кабінеті фізики під керівництвом викладача фізики й астрономії Павла Моков було проведено сім експериментів: здобувачі освіти спостерігали за  демонстрацією експериментів, які проводив астронавт-дослідник Тібор Капу в космосі, й пробували експериментувати самостійно в земних умовах.

Експерименти були такими:

  1. Гвинтова гравітація – Виявлення «g» або її відсутність.
  2. Граві-пружина (Slinky) – Танок хвиль.
  3. М’яч для пінг-понгу – Занурюється під воду (тоне) чи не занурюється (не тоне)?
  4. Рідинна (водяна) лінза – Фокус на воді.
  5. Несподіваний поворот – Центр мас / Ефект Джанибекова.
  6. Магнітна машинка (Fridge rover) – Чому вона «карабкається» по деяких поверхнях?
  7. Мильна бульбашка – М’яка клітина.

Експериментування дуже сподобалося студентам, вони працювали з неабияким ентузіазмом. Їм сподобалася пластикова трубка, з допомогою якої можна побачити невагомість. Кожен хотів експериментувати з пружиною Slinky і Т-подібно конструкцію, щоб виявити центр маси тіла. У кабінеті фізики було гамірно, але цікаво! Студенти фільмували уповільнений рух та порівнювали його з рухом, показаним Тібором Капу на космічному кораблі.

Експеримент із «водяною лінзою» пройшов не так просто, виникли певні складнощі, тільки деякі студенти, обережно наповнивши водою кільце, змогли створити збиральну лінзу з різною зміною фокусної відстані.

Разом узяті взаємодія в команді, самостійне виконання завдань, зростання впевненості у здатності виконати завдання, обговорення отриманих результатів були спрямовані  на  розвиток умінь і навичок співпраці та спостережливості здобувачів освіти.

Вітаємо студентів-учасників із успішним проведенням експериментальних досліджень, старанною роботою на навчальному занятті  та науковою зацікавленістю!

Висловлюємо вдячність Будапештському університету технологій та економіки, особисто керівнику проєкту
др. Гардоні Ілдіко та координаторці програми др. Бодзай Брігітті за надану можливість для участі в програмі й надіслані рекомендації та засоби для проведення експериментів.

Сподіваємося, що залучення здобувачів освіти до проведення експериментів сприятиме підвищенню інтересу до наукових досліджень і поглибленому вивченню фізики та астрономії, набуттю практичних умінь, а також усвідомленому вибору майбутньої професії.

Павло Моков, вчитель фізики
Єлизавета Шимон, класний керівник, вчитель біології

fb-share-icon
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial